تحول گردشگری مانه و سملقان با توسعه زیرساخت‌های محوطه تاریخی ریوی

فرماندار مانه و سملقان با اشاره به ارتقای محوطه تاریخی ریوی به پایگاه ملی میراث‌فرهنگی گفت: «توسعه زیرساخت‌ها و تداوم فعالیت‌های باستان‌شناسی در این محوطه تاریخی، در آینده می‌تواند سبب تحول گردشگری شهرستان شود.»

به گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان خراسان شمالی، محمودرضا معموری روز دوشنبه 19 آبان ماه 99 در بازدید از محوطه ریوی شهرستان مانه و سملقان بر لزوم فعالیت‌های باستان‌شناسی در این محوطه تاریخی تأکید کرد و قول افزایش اعتبارات حوزه میراث‌فرهنگی در سال آینده را داد.

او با اشاره به نقش ریوی در توسعه شهرستان مانه و سملقان تصریح کرد: «با برنامه‌ریزی مناسب و ارتقای این محوطه تاریخی ریوی، گامی جدید در مسیر تحول گردشگری شهرستان و منطقه خواهد بود.»

فرماندار مانه و سملقان در این بازدید از پیشرفت کاری و دستاوردهای این فصل از فعالیت‌های باستان‌شناسی در ریوی، اطلاع پیدا کرد.

ساسان ابراهیمی، مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان مانه و سملقان نیز در این بازدید ایجاد اشتغال، جذب گردشگر و معرفی هویت تاریخی استان را از جمله اهداف و چشم‌اندازها برای ریوی برشمرد.

محوطه تاریخی ریوی در سه کیلومتری غرب شهر آشخانه و یک کیلومتری غرب روستای نجف از توابع شهرستان مانه و سملقان قرار دارد. بر اساس پژوهش‌های باستان‌شناسی این محوطه یک استقرارگاه کهن در دشت سملقان بوده که از حدود 3500 سال قبل تاکنون مورد توجه جوامع بشری بوده است.

این محوطه هر سال توسط گروه مشترک ایرانی آلمانی، با حمایت پژوهشگاه میراث‌فرهنگی کشور، اداره‌کل خراسان شمالی و موسسه باستان‌شناسی آلمان مورد کاوش باستان‌شناسی قرار می‌گیرد و تاکنون بقایای ساختمان‌های خشتی بزرگی مربوط به دوره هخامنشی در آن کشف و مرمت شده است.

انتهای پیام/

کد خبر 13990820555245

برچسب‌ها